Методичні рекомендації вчителю до проектування уроку
(блоку уроків)
(варіант схеми "Передбачення уроку")
Елементи сюжету уроку |
Зміст елементів уроку |
1. Актуалізація минулого музично(художньо) - педагогічного досвіду вчителя і учнів |
Що було? Про що?
Що з того, що (відомо дітям) було необхідно відтворити, пригадати і використати на цьому уроці: досвід емоцій, уяви, вражень; досвід творчої діяльності; знань і способів діяльності? У тому числі досвід взаємодії з середовищем, що оточує життя учнів, попереднім домашнім завданням ? |
2. "Задум" задачі уроку |
Про що буде урок?
Які відчуття, емоції, переживання я (вчитель) хочу розбудити у дітей вперше?
До яких видів музично(художньо) - естетичної діяльності я хочу розвинути у дітей потреби і інтереси?
Що з навколишнього світу дитини важливо використовувати на даному уроці?
Яка проблема буде на наступному уроці? |
3. Пошукова діяльність вчителя по наповненню змісту уроку |
Що необхідно зробити, щоб вирішити питання попереднього розділу і виконати поставлені переді мною і дітьми задачі уроку?
- Що мені відомо за матеріалом (темі, образу, змісту, формі)?
- Що потрібно вивчити, подивитися додатково в мистецтвознавчій, психологічній і методичній літературі, в засобах масової інформації? Чого я не знаю?
- Про що буде наступний урок?
|
4. Структура уроку |
Яким буде урок?
- Рівень дітей в даному класі, рівень музичного(художнього) сприйняття, мислення, ерудиції, навиків?
- Що для них буде цікавішим, доступнішим: а) проблемна ситуація, побудована через гру, казку, пошукову роботу; б) слайд-фільм з пошуковими питаннями- коментарями; в) ролева або ділова гра на весь урок.
- Якою буде сюжетна лінія уроку, матеріал, домашнє завдання?
|
5.Тип, форма, мова уроку |
Як побудувати матеріал уроку, щоб дітям було цікаво?
Яке місце і час в уроці займатиме практична діяльність учнів?
Як її включити в урок, щоб вона розвинула і закріпила теоретичну частину або передувала їй в ролі постановки конкретної музичної(художньої) проблеми?
Який для цього застосувати метод: а) репродуктивний; б) проблемний виклад; в) частково-пошуковий (евристичний) тощо.
|
6. Аналіз, оцінка, самооцінка уроку |
Критерії для вчителя
- Наскільки втілений задум уроку, виконані його задачі.
- Яка виразність виконання.
- Наскільки ефективно будувався зворотний зв'язок на уроці.
- Яка актуальність уроку: зв'язок його змісту з життям
- Що і чому не вийшло на уроці (у мене, у дітей)?
- Що вийшло найбільш вдало і чому (у мене, у дітей)?
- Над чим ще необхідно попрацювати?
|
Критерії для учнів
- Що особливо цікавого було на уроці?
- Що нового ми відкрили, взнали на уроці?
- Чому новому навчилися?
- Які труднощі ми сьогодні подолали? Які задачі вирішили?
- Що нам не вдалося зробити на уроці?
- Ким ми сьогодні були більше: "музиканти"(художники) , "глядачі" або "мистецтвознавці"?
- Про що ви розповісте батькам, друзям?
|
- Проаналізуйте запропонований варіант проектування уроку. Знайдіть схожість і відмінність із загальнодидактичною моделлю. Поясніть відмінності.
- Виберіть з програми будь-яку тему для будь-якого класу і застосуйте запропонований варіант схеми "передбачення" уроку музичного (образотворчого) мистецтва в своєму проекті.
- Виділіть в запропонованому варіанті ті моменти, які виявилися неприйнятними у вашій проектувальній роботі. Визначте причини невідповідності запропонованої моделі вашому проекту.
Схематично розглянемо можливість використання специфічних форм образотворчого мистецтва, інсценізації, досліджень, музичного мистецтва, гри, писем¬ної та усної творчості для «активізації» методів, які сприяють особистісно орієнтованому творчому навчанню.
«Активізація» методів навчання може відбуватися:
а) засобами образотворчого мистецтва з використанням таких його форм і прийомів:
• рекламний буклет;
• географічна карта;
• комікси;
• лозунги;
• ребуси;
• жива композиція;
• дротяна скульптура;
• настінний живопис;
• мозаїчні малюнки;
• фотографія;
• підвісна скульптура;
• агітаційний плакат;
• малюнок;
• фотомонтаж;
• колаж;
• герб;
• оранжувальні композиції;
• панорама;
• драпіровка
• ілюстрація;
• слайди;
• емблеми;
• орігамі;
• вітражі;
• шарж;
• силует;
• словник у малюнках;
• сюжетні ролики;
• моделювання.
б) засобами інсценізації:
• постановка п'єси;
• пантоміма;
• лялькова вистава;
• діафільм;
• відеофільм;
• інтерв'ю;
• читання за ролями;
• рольова гра;
• театр тіней;
• зміна кінця п'єси;
• сценка-жарт;
• телевізійна пародія;
• німий фільм;
• відеовиступ.
в) засобами дослідження:
• перепис;
• екскурсія;
• виставка;
• таблиці;
• огляд;
• анкетування;
• тестування;
• діаграми;
• обгрунтування гіпотези;
• колекціювання;
• дослідження подій;
• альбом для вирізок;
• практичне завдання.
г) засобами музичного мистецтва:
• рекламна пісенька;
• складання пісні;
• віршування;
• пісенна інсценізація;
• порівняння піссні.,
• написання мелодії, вірша.
д) засобами гри:
• імітація;
• знайомство;
• головоломки;
• дилеми;
• моральності;
• кросворди;
• настільні ігри;
• ребуси.
ж) засобами усної творчості:
• зіпсований телефон;
• обговорення в малих групах;
• запитання та відповіді;
• колективне обговорення, дебати;
• лекція;
• декламування;
• озвучування фільму
• «круглий стіл»;
• монолог;
• діалог;
• усне повідомлення;
• прес-конференція
з) засобами писемної творчості:
• надписи;
• репортаж;
• притча;
• перефразування;
• тести;
• логічне обміркування
• написання листа;
• байка;
• віршування;
• відгук;
• закінчення речень;
• аналіз подій;
• пошук слів
• перелік;
• опис;
• нарис;
• розповідь;
• прес-реліз;
• твір;
• аналіз розповіді;
• проведення аналогій
Аналіз композиції натюрморту
- Композиційне розміщення зображення (заповнення формату)
- Композиційний центр у композиційній площині (збігається, не збігається із зоровим центром);
- Зміст постановки (сюжет);
- Передача простору, віддаленості предметів;
- Освітлення;
- Передача характеру форми предметів, їх пропорцій, розміщення в просторі;
- Виявлення конструктивної основи форми предметів;
- Виявлення об’єму предметів (перспектива, ліплення форми засобами світлотіні, тону)
- Колірне вирішення.
Аналіз композиційної структури пейзажу
- Вибір теми, сюжету твору;
- Пошук найкращої точки зору;
- Визначення формату й розміру полотна;
- Співвідношення і взаємозв’язок частин;
- Виділення основного в творі;
- Досягнення цілісності та єдності зображення.
|