Нова програма. Новий стандарт. Образотворче мистецтво.
(5 – 7 кл.)
Тематична структура  програми «Образотворче мистецтво»

35 год на рік  (1 год на тиждень), з них 4 год – резервний час
Клас Тема року Теми
5 Види мистецтв  Графіка
 Живопис 
Скульптура. Декоративно-прикладне мистецтво
Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва   (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно)
6 Жанри  мистецтва Анімалістичний жанр. Пейзаж
Портретний жанр
Побутовий жанр. Натюрморт
Жанри: історичний, міфологічний, релігійний, батальний
 
7
Мистецтво: діалог     традицій  і новаторства Мистецтво в нашому житті
Дизайн
  
5 клас. Види образотворчого мистецтва
Зміст Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Графіка
Учень знає  і розуміє:
види графіки; 
засоби художньої виразності графіки (лінія, штрих, крапка, пляма);
вплив освітлення на виявлення об’єму форми (складові світлотіні);
уміє:
обирати формат та різні варіанти розташування елементів композиції;
передавати природні форми засобами художньої виразності графіки;
створювати образи людей враховуючи масштабність і пропорції;
застосовує: 
засоби графіки для створення художніх образів;
різні графічні техніки та матеріали
Живопис
Учень знає і розуміє:
види живопису;
засоби художньої виразності живопису (колір, кольорові сполучення, насиченість, світлота, відтінок);
особливості  гармонії кольорів;
уміє:
передавати плановість засобами живопису;
утворювати нові кольори та їхні відтінки;
застосовує :
різні техніки живопису;
набуті знання  та уміння з кольорознавства у творчій діяльності
Скульптура.  
 
Декоративно-прикладне мистецтво
Учень знає і розуміє:
види скульптури;
засоби художньої виразності скульптури (об’єм, форма, фактура);
скульптурні техніки та матеріали;
закономірності стилізації та композиційні особливості  творів декоративно-прикладного мистецтва;
види орнаментів;
уміє:
створювати образи людей, тварин, сюжетно-тематичні композиції з різних пластичних матеріалів;
стилізувати природні форми (тварин, птахів, квітів) для створення декоративних композицій у різних форматах;
використовувати символіку кольорів при створенні декоративних композицій;
застосовує :
різні техніки, прийоми та матеріали для реалізації творчого задуму у декоративних і скульптурних композиціях
Взаємодія  образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв
Учень знає і розуміє:
особливості засобів художньої виразності різних видів мистецтва;
зв'язок образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, музикою, літературою, театром, цирком, кіно);
 уміє:
створювати композиції з урахуванням особливостей різних видів мистецтва;
застосовує:
відповідні засоби художньої виразності, техніки та матеріали для створення композицій

Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність:
  1. розрізняти види образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, порівнювати засоби художньої виразності творів образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, інтерпретувати їх зміст;
  2. розуміти взаємодію образотворчого та  декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно) та застосовувати міжпредметні компетентності у художньо-творчій діяльності;
  3. виконувати творчі роботи у різних видах образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, виготовляти  сувеніри ( індивідуально, в  колі однолітків, в родині);
  4. висловлювати власні судження про образотворче та декоративно-прикладе мистецтво, виявляти естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з приводу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, співпрацювати в групах;
  5. проявляти допитливість у процесі пізнання образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, використовувати різні друковані джерела інформації про них у навчально-пізнавальній діяльності

6 клас. Жанри образотворчого мистецтва
 
Зміст Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Анімалістичний      жанр.
Пейзаж
Учень знає  і розуміє:
особливості анімалістичного і пейзажного жанрів;
види пейзажів;
закони лінійної та повітряної перспективи;
уміє:
створювати образи тварин (площинні та об’ємні, у статиці та динаміці);
передавати уявний простір засобами лінійної та повітряної  перспективи;
застосовує:
прийоми компонування елементів зображення у певному форматі у процесі створення врівноваженої анімалістичної та пейзажної композиції
Портретний   жанр
Учень знає і розуміє:
особливості портретного жанру;
види портрету;
послідовність побудови голови людини на площині;
основні пропорції побудови фігури людини (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці);
уміє:
виконувати начерки голови та постаті людини (по пам'яті, за уявою);
створювати образ людини в на площіні та об'ємі;
передавати міміку, емоційні стани, жести людини;
застосовує: 
художні прийоми для створення шаржів, карикатур
Побутовий жанр.
Натюрморт
Учень знає і розуміє:
особливості побутового жанру і натюрморту;
уміє:
виконувати пошукові ескізи варіантів компоновки  елементів натюрморту;
спрощувати природні форми до геометричної подібності;
передавати засобами світлотіні та колірними відношеннями цілісність групи предметів, їх об'єм, освітленість;
відтворювати сцени з повсякденного життя людей у  сюжетно-тематичних  і декоративних композиціях;
застосовує :
різні техніки та матеріали у процесі виконання натюрморту
Жанри: історичний,   міфологічний,  релігійний, батальний
Учень знає і розуміє:
особливості  історичного,  міфологічного,  релігійного,  батального  жанрів;
специфіку компонування елементів сюжетно-тематичних композицій;
уміє:
виконувати замальовки, начерки, ескізи композиції;
створювати сюжетно-тематичні композиції  історичного, батального,  релігійного, міфологічного жанрів;
обирати техніку виконання залежно від задуму;
застосовує: 
закони композицїі та кольорознавства при створенні  сюжетно-тематичної картини
 
Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність:
  1. інтерпретувати  твори образотворчого мистецтва  різних жанрів;
  2. виконувати творчі роботи у різних жанрах образотворчого мистецтва, оформлювати шкільні тематичні виставки;
  3. розуміти зв’язок образотворчого мистецтва з гуманітарними та природничими дисциплінами, застосовувати міжпредметні компетентності у творчій  діяльності;
  4. висловлювати оцінні судження щодо творів образотворчого мистецтва різних жанрів, виявляти естетичне ставлення до художньої діяльності, брати участь у дискусіях з приводу мистецтва, порівнювати власну думку з думками інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу  у груповій роботі;
  5. проявляти активність у процесі пізнання образотворчого мистецтва,  використовувати  у пошуковій діяльності медіаресурси (радіо, телебачення тощо)
 
7 клас Мистецтво: діалог традицій і новаторства
 
Зміст Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Мистецтво в
 нашому житті
 
Учень  знає і розуміє:
види архітектури;
особливості побудови  інтер’єру та екстер’єру;
архітектурні пам'ятки рідного краю, України;
види декоративно-прикладного мистецтва (розпис, вишивка, писанкарство, витинанка, народна іграшка тощо);
значення оберегової символіки в народному мистецтві;
уміє:
зображувати  архітектурні споруди, різного призначення (по пам'яті, за уявою);
створювати ескізи архітектурних проектів, інтер’єрів;
розробляти ескізи вишивки з урахуванням традиційної орнаментики та символіки кольорів;
виконувати творчі роботи в техніці «Витинанка»;
застосовує:
елементи декоративного розпису для оформлення виробів; різноманітні техніки та прийоми в процесі виготовлення писанки
Дизайн
Учень знає і розуміє:
види дизайну (графічний, промисловий,  ландшафтний,  арт-дизайн);
особливості засобів виразності видів дизайну;
уміє:
розробляти ескіз дизайну середовища;  
проектувати і моделювати транспортні засоби та побутові вироби, зокрема 
на основі природних аналогів;
розробляти ескізи одягу  з урахуванням традицій і сучасної моди;
розробляти ескізи для різних видів поліграфічної продукції;
застосовує: 
засоби арт-дизайну у власному житті

Наприкінці  7 класу  учень виявляє здатність:
  1. самостійно інтерпретувати художні явища сучасності в єдності традицій і новаторства, розуміти їх зв’язки з природним, соціальним і культурним середовищами;  
  2. виконувати творчі роботи з урахуванням особливостей мистецьких явищ сучасності; здійснювати художнє оформлення шкільних і позашкільних виховних заходів, застосовувати набуті художні знання і вміння для самореалізації та у соціокультурній діяльності; 
  3. розуміти  зв’язок  образотворчого мистецтва з предметами інших освітніх галузей та застосовувати міжпредметні компетентності  у процесі самореалізації  та у соціокультурній діяльності;
  4. висловлювати критичні судження щодо художніх явищ  сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію під час дискусії, брати участь у художній  і соціокультурній діяльності;
  5. проявляти самостійність  у процесі пізнання художніх явищ сучасності, використовувати  інтернет-ресурси, комп’ютерні програми у пошуково-дослідницькій діяльностіРаденська ЗОШ І - ІІІ ст
    Цюрупинської районної ради
    Херсонської області
     
     
     
                                                   

_______________________________________________________________________________________________________________


                                                                       Програма      факультативу
                                                         «Живопис»
 

                                                                                                 для учнів 6 класів


 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                             Укладач:
 
                                                                              Нечай Людмила Феодосіївна,
                                                                              вчитель образотворчого мистецтва
                                                                              Раденської ЗОШ І - ІІІ ст.
 

 
 
 
 
 
 
                                                                                                      2015 р.
 
 
 
 
                                Рецензент: Спільна І.С., методист Цюрупинського районного
                                                               методичного кабінету

 
 
 
 
 
 
    Програма  факультативу «Живопис»   орієнтована на  досконале знайомство з вітчизняним та світовим живописом, формування особистої оцінки світу школяра та на розвиток його творчих  і  сенсорних здібностей, естетичного смаку, що сприятиме повноцінності  якісної практичної художньо-творчої діяльності як вчителя так і учня.
 
Програма рекомендована  вчителям образотворчого мистецтва для використання  в позакласній роботі.
 
 
 
                                           Заслухано та рекомендовано  районною навчально – методичною радою
 
                                                                  Протокол № 4        від « 11»  червня    2015р
 
 
 
 
 
 
 
                                                                       Пояснювальна записка


     На сучасному етапі розбудови держави певна і велика роль відведена освіті, від якої суспільство чекає формування високоосвіченої і духовної особистості, здатної до саморозвитку і до самореалізації власних здібностей і потенціалу. Найціннішим джерелом відновлення духовності є мистецтво. Образотворче мистецтво впливає на внутрішній світ дитини і є первинним щодо інтелектуального світосприйняття, вчить сприймати красу, розвиває образне мислення, уяву, пам’ять.
Факультатив  орієнтований на знайомство з вітчизняним та світовимживописом, на розвиток творчих здібностей дитини, естетичного смаку, формування особистої оцінки світу. Час ставить перед вчителем завдання – створити умови для засвоєння нових знань та вмінь і розвитку та саморозвитку творчих задатків учнів.
       Программа для 6 класу  систематизує знання отримані в 1-5 класах, збагачуючи їх новою інформацією, використовує наступність у вивченні живопису, розвиває бачення,творчий потенціал та інтерес до набутих знань, формує художньо-естетичну і творчу свідомість.
Маю надію, що дана програма стане не тільки мені в нагоді й допоможе зробити викладання живопису  розвиваючим, насиченим і цікавим, а також молодому поколінню вчителів допоможе  відкривати чудовий світ живопису.

 Мета і задачі факультативу:
сучасне  суспільства вимагає оновлення освіти і навчально-виховного процесу, що означає зміну цілей і  змісту навчання та розвитку творчих задатків учнів.

Мета факультативу  -   розвиток у дітей естетичних ідеалів, індивідуальних здібностей, розширення інтелектуального та духовного рівнів на основі вивчення культурної спадщини українського народу і народів світу, що допоможе раціонально підготувати дитину до життя.

 Мета конкретизується в головних задачах факультативу:

Формування художньо-естетичного ставлення до дійсності, як здатності до неспоживацького художнього пізнання світу, розвивати вміння бачити прекрасне і усвідомлювати його.

Розвиток творчого потенціалу особистості, творчої уяви, оригінального асоціативно - творчого мислення, спостережливість, здорову пам’ять тощо.

Формування уявлення про живопис, його історію, навичок розуміння мови мистецтва, усвідомлення ролі художнього образу в мистецтві, розвивати навички його сприйняття емоційно-естетичної оцінки.

Формування потреб до художній творчості, вміння створити виразний художній образ, оригінальну композицію мовою живопису; оволодіння основами художньо-образної мови і виражальними можливостями художніх матеріалів та різних видів художніх технік.

Розвиток сенсорних здібностей дітей, що сприятиме повноцінності художньо-естетичного сприймання та поліпшенню якісного боку практичної  художньо-творчої діяльност 
 
 Зміст програми:

       Програму факультативу складено  в тісному взаємозв’язку зі шкільною програмою, спираючись на власний багаторічний педагогічний досвід, потреби сьогодення і особливості сучасного стану школи.
В програмі  тісно переплетені теорія і практика. Весь матеріал розділено на окремі  теми-модулі, які є послідовним доповненням один одного.
Пропоновану програму з образотворчого мистецтва розроблено відповідно до державної програми “Освіта (Україна ХХI ст.)”. Програма забезпечує умови розвитку особистості учня на рівні державних стандартів у галузі художньої культури.



Структура програми, послідовність виконання завдань, зміст занять, визначені відповідно до вікових закономірностей в галузі образотворчої діяльності, з виділенням головних проблем, зв’язку теоретичних знань і практичних умінь. Системність програми дає дитині опорні знання і змогу розвивати її мислення, емоційно-ціннісну оцінку світу через особисте приймання.

Закладена динаміка викладання  розгортається за домінуючими напрямками художньо-естетичного розвитку школярів:

I. Пізнавальний:

систематизація та поглиблення знань з живопису;

формування та вдосконалення практичних умінь і навичок в різноманітних художніх техніках та матеріалах;

розвиток спостережливості, здорової пам’яті, уяви.

II.Розвивальний:

формування навичок сприймання і аналізу світової і художньої спадщини;

розвиток художньої уяви, мислення естетичного ставлення до мистецтва і явищ світу;

формування художнього смаку;

III. Художньо-творчий:

реалізація індивідуальних творчих здібностей;

формування творчої особистості .



                     Основні вимоги до знань та вмінь учнів на кінець навчального року:

Композиція

Учні повинні знати:

поняття композиція;
  • закони і прийоми композиції;
а) цілісності;

б) рівноваги;

в) контрастів і нюансів;

г) ритму;

д) симетрії;

ж) динаміки і статики;

Підпорядкованість сюжетно-тематичної композиції темі і меті розкриття задуму.

Учні повинні вміти:

створювати сюжетно-тематичні композиції;

застосовувати закони композиції в творчих роботах;

виділяти прийомами композиції головне і підпорядковувати йому другорядне;

створювати динамічні і статичні композиції;

створювати абстрактні композиції.

 
Живопис

Учні повинні знати:

види та жанри живопису;

особливості жанру живопису;
техніки живопису з різними художніми матеріалами;
виражальні засоби живопису (колір);
основи композиції;
елементарні властивості кольорів (хроматичних і ахроматичних);
закони кольорознавства;
закони повітряної перспективи;
знати визначних художників України та світу.
Учні повинні вміти:
володіти прийомами роботи з фарбами в різних живописних техніках;
за допомогою кольорознавства передавати настрій, простір, форму, об’єм;
працювати на вологому папері;
створювати нові кольори і відтінки;
стилізувати колір;
передавати плановість живописними засобами;
давати загальну характеристику жанрам живопису.

                                                                             Програма

Головне в навчанні школярів - виховати з дитинства смак, поняття і спрагу спілкування із справжнім мистецтвом, високий естетичний смак і самостійність судження.
З огляду на сказане, мета програми - навчити учнів різних способів відображення реального світу, зберігаючи індивідуальність, безпосередність кожного, розвиваючи творчу уяву і формуючи зацікавленість художньо-естетичного сприйняття дійсності.
Сприйманню мистецтва програма приділяє велику увагу на окремих уроках у кожному розділі.  Крім того, майже на кожному уроці пропонується запозичити кілька хвилин для сприймання, що допоможе формуванню основ художнього  мислення учнів, їхнього стійкого інтересу для спілкування з образотворчим мистецтвом. В кожному модулі програми передбачені години проведення віртуальних екскурсій до музеїв.  
 Сприймання здійснюється на матеріалі шедеврів світового мистецтва і творів українських авторів і вирішує такі задачі:

розширює знання про живопис, його жанри;
формує уявлення про особливості образної мистецтва;
формує навички естетичного приймання художніх творів вміння емоційно ставитись до творів й висловлювати своє ставлення щодо твору.
 Практична художньо-творча діяльність учнів охоплює максимальну кількість учбового часу і передбачає широкий спектр живописних  технік і матеріалів.
В кожному з розділів робота виконується за основними навчальними проблемами.
композиція;
форма;
пропорція;
конструкція;
простір;
об’єм;
колір.

Освоєння навчальних проблем програма пропонує здійснювати у трьох аспектах художньо-творчого розвитку: 
реалістичну: з натури, з пам’яті, за уявою;
виражальному: в різних стильових напрямках від абстрактних до асоціативно-виражальних;
декоративному: за уявою;
Таким чином, учні ознайомлюються з:
особливостями художньо-образної мови живопису
способами передачі простору;
об’ємо-пластичним зображенням на площині;
з можливостями кольору, створення гармонічних співзвучностей кольору в природі і в народному декоративно-прикладному мистецтві.
у дітей формуються навички не фотографічного копіювання, а створення образів на базі власних уявлень в емоційно-естетичному ключі – вільно оперуючи лініями, фарбами, формами тощо; забезпечуються можливості прояву індивідуальних уподобань в межах улюбленої манери зображення.


                                                       Тематичний план

 

п/п
 
 
                   Назва теми, розділу
 
Кількість годин

 

 

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

 

І розділ.

 Станковий живопис  (21год)

Вступ

Пейзаж

Натюрморт                                                  

Портрет

Побутовий жанр

Анімалістичний жанр  

Екскурсії, виставки

 

 

 


  1 год

  4 год

  4 год

  4 год

  3 год

  3 год

  2 год

 

 

 

8.

9.

10.

 

Розділ ІІ.

 Монументально-декоративний живопис (6 год)

Мозаїка

Вітраж

Екскурсії, виставки

 

 

 

  2год

  2 год

  2 год

 

 

11.

12.

13.

Розділ ІІІ.

Декоративно-прикладний живопис        (8 год)

Народні розписи

Живопис на склі

Екскурсії, виставки

 

 

4 год

2 год

2 год

 

Всього

35 год

 
 
 
                                                         Розділ І
 
     1.Вступ
   Ознайомлення учнів з необхідними обладнанням та матеріалами (акварель, гуаш, пастель, пензлі, папір та ін.), правилами зберігання, технікою безпеки. Основи  кольорознавства: хроматичні та ахроматичні кольори, колір і колорит, кольоровий тон, насиченість, світлота, контраст, нюанс.
  Практичні роботи
Виконання вправ (фарби, пензлі, папір)
 
     2. Пейзаж
   Види пейзажів. Перспективне зображення місцевості (лінійна та кольоротонова перспектива). Свідомий вибір колориту та формату.
Основи композиції.
   Практичні роботи
   Створення  живописних композицій на пленері (сільський пейзаж) та виконання робіт за уявою  в техніках монотипії,  набризку, « по-вологому»    («Осінь в горах», «Ніжний ранок»).
 
     3. Натюрморт
  Особливості натюрморту. Передача об’ємної форми округлих предметів засобами світлотіні та кольору. Колірна гама та настрій у натюрморті. Основи композиції.
  Практичні роботи
  Вправи зі створення схеми натюрморту; вимірювання та пропорції в натюрмортах. Створення живописних композицій з натури «Овочі та фрукти», «Квітковий натюрморт».
 
      4. Портрет
  Види портретів. Основні пропорції та будова тіла людини. Особливості побудови обличчя людини. Статична та динамічна композиція. Свідомий вибір кольору для створення  образу, характеру.
  Практичні роботи
  Створення живописних композицій з натури , за уявою,  по пам’яті ( «Мій однокласник»,  «Снігова королева», «Усміхнена бабуся»). 
 
      5.Побутовий жанр
    Колірне рішення просторових планів, об’єктів, людей. Основи композиції.      
    Практичні роботи
    Створення ілюстрацій  до творів Т.Г. Шевченка,  Л.Українки.
  
  1. Анімалістичний жанр
    Особливості будови тіла тварин, пропорції. Використання статики або динаміки як засобів створення образу тварини.
     Практичні роботи
  Створення живописних композицій тварин  за спостереженнями  та уявою,
 використовуючи традиційні та нетрадиційні техніки живопису ( лесування, сухий пензель, «по-вологому», монотипія).
 
  1. Екскурсії, виставки
      Віртуальна екскурсія до художніх музеїв світу (Лувр, Дрезденська
 картинна галерея, Метрополітен, Ермітаж). Заплановано  відвідування музеїв:  Херсонського художнього  та  Цюрупинського краєзнавчого.  Створення у школі виставки  кращих робіт учнів.
 
                                                                                             Розділ ІІ
 
 
  1. Мозаїка
   Види монументально-декоративного живопису. Особливості мозаїки. Принципи та правила побудови. Способи створення мозаїки на папері.
   Практичні роботи
 Створення учнями імітації  мозаїчного пано на папері за допомогою штампів із картоплі  («На дні морському», «Золота рибка»).
 
     9. Вітраж
 Особливості вітража. Правила побудови  композиції.
Практичні роботи
Створення імітації вітража на папері ( зображення тварин та натюрмортів) з використанням фарб.
 
     10. Екскурсії, виставки
 За матеріалами пошукової роботи учнів створюються презентації та здійснюється віртуальна екскурсія по видах монументально-декоративного мистецтва.  Створення виставки  з кращих робіт учнів.
 
                                                                                                Розділ ІІІ
 
     11. Народні розписи
  Декоративно-прикладний живопис. Особливості петриківського розпису. Основні мазки. Творчість Поліни Райко. Основні елементи  розписів.
 Практичні роботи
   Створення ритмічних, асиметричних та симетричних композицій в техніці петриківського розпису (зображення рослин, птахів) та за мотивами творчості Поліни Райко.
 
    12. Живопис на склі
 Особливості техніки живопису на склі. Необхідні матеріали та техніка безпеки. Створення ескізів та підбір кольорової палітри.
Практичні роботи
 Створення  розписів на склі, пляшці, склянці ( квіти, метелики, абстракція)
 
      13. Екскурсії, виставки
Віртуальна екскурсія здійснюється шляхом презентації  українських розписів ( Опішня, Косів, Петриківка) та розписів інших народів  ( Гжель, Хохлома, Городець, Жостів).
Заключна виставка  робіт учнів. 
 
 
 
 
 
 
                                                                              Використана література
  1.   Антонович Є.А., Свид С.П., Шпільчак В.А. Образотворче  мистецтво: Підручник для 5-6 кл. середня шк. – К.:Освіта, 1998. – 144с.
  2. Експериментальна програма для середньої загальноосвітньої школи:Образотворче мистецтво. 5-7 класи / Укл.О.Д. Соронович,   О.С. Печеняк. – К.: ІЗМН, 1998.– 88с.
        3.Масол Л.М. Мистецтво. Програма для 5 -9 класів / Л.М. Масол, О.Я. Коваленко, Г.І. Сотська, Г.В. К

Опитування

    Оцініть мій сайт
    Усього проголосувало: 220

Статистика сайту

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0