Мистецькі сайти
В інформаційному просторі мережі Інтернет існує велика кількість Web-сайтів, на яких розміщено інформацію, присвячену царині мистецтва.
В інформаційному просторі мережі Інтернет існує велика кількість Web-сайтів, на яких розміщено інформацію, присвячену царині мистецтва.
На сторінках сайту http://www.artsmaidan.kiev.ua «ArtsMaidan» - галерея сучасного українського мистецтва» розміщено твори сучасних українських митців on-line у жанрах живопису, графіки, скульптури, кераміки, портрету і натюрморту, декоративно-прикладного мистецтва.
На сайті http://www.heritage.com.ua «Українська спадщина» можна знайти матеріали з архітектури (дослідження, реставрація, публіцистика, архітектори) та краєзнавства (заповідники).
Сайт http://www.artofukraine.com «Агt Of Ukraine — сучасне мистецтво українських художників» містить інформацію про сучасних українських художників (біографії, творчість, галерея творів).
Цікаві матеріали про історичні архітектурні пам'ятки України (Софійський собор, Андріївську церкву, Золоті Ворота, Кирилівську церкву в Києві, Судацьку фортецю в Криму) розміщено на сайті http://www.sophia.org.ua «Софія Київська - національний заповідник».
Про пам'ятки архітектури, історії та монументального мистецтва України (їх опис, ретроспективні та сучасні зображення, фотографії, класифікація пам'яток за стилем та статусом) розповідає сайт http://www.oko.kiev.ua «ОКО» — архітектура і краєзнавство України». Київську віртуальну художню галерею розміщено на сайті http://artgallery.kiev.ua, де подано інформацію про київські художні музеї та Михайлівський собор, а також розміщено біографи сучасних українських художників, галерею їхніх робіт. Інформацію про музеї та посилання на Web-сторінки кращих музеїв Європи і світу можна знайти на сайті http://www.kontorakuka.ru/museums/right.htm.
Сайти, присвячені музичному мистецтву
http://spiv.org.ua/ Назва: Хоровий спів в Україні. На сайті - інформація про хоровий спів в Україні, видатних хорових композиторів, диригентів, хормейстерів, регентів, хори; новини хорового життя; хорові фотогалереї, аудіогалереї, відео галереї; анонси хорових подій тощо.
Сайт http://folk.org.ua/ Назва: Українська Автентична Музика. Присвячений темі збереження унікальної народної музичної спадщини України.
Сайт http://www.classic-music.ru/ містить такі розділи: композитори (біографії і творчі портрети); виконавці (диригенти, співаки, піаністи, скрипалі, віолончелісти та ін.); факти (цікаві та маловідомі факти з життя видатних особистостей); афоризми (висловлювання видатних особистостей); інструменти (енциклопедія старовинних і сучасних інструментів); словник музичних термінів; наші проекти (кращі сайти про класичну музику).
Сайт http://kobzari.org.ua/ Назва: Національна спілка кобзарів України. Кобзарі сучасності. Це — офіційний сайт Національної спілки кобзарів України. Тут можна знайти музичні записи, ноти та іншу інформацію про кобзарство.
Сайт http://gomin.uazone.net. Назва: «Гомін» - архів української народної пісенності. http://stranamasterov.ru/- художні техніки.
Новаційним засобом унаочнення бесід про мистецтво дедалі частіше стає комп'ютер, який має безмежні інформаційно-ілюстративні можливості. Так, за допомогою програми АСD Sеe 32 ілюстративний матеріал можна розглядати з таких електронних носіїв, як диск 3,5 А СD-диск, а також із веб-сторінок всесвітньої мережі Інтернет. Зараз в інформаційному просторі цієї мережі існує велика кількість веб-сайтів, на яких розміщено інформацію, що стосується галузі образотворчого мистецтва:
www.lavra.Kіеv.uа/ - сервер Києво-Печерської лаври, на якому розміщено репродукції картин і відомості про їхніх авторів тощо;
www.virtual.Kіеv.uа/ - за допомогою цього серверу можна здійснити віртуальну екскурсію по Києву початку століття, переглянути репродукції старовинних листівок;
www.museum.ru/ - російські музеї, посилання на інші сервери;
http://www.hermitagemuseum.org/ - сервер Ермітажу з інформацією про історію і загальні плани музею, зображення експонатів з докладними коментарями;
www.artplanet.com/ - каталог ресурсів, що має відношення до образотворчого мистецтва, організований за принципом пошукової машини;
www.finearte.com/ - каталог для художників, колекціонерів і любителів мистецтва.
Структура уроку образотворчого
мистецтва
Урок – головна форма навчально-виховної роботи з дітьми в загальноосвітній школі. Структура уроку з образотворчого мистецтва містить такі компоненти:
І. Тема уроку
ІІ. Мета уроку. Мета поєднує три основних аспекти:
а) освітній – формування образотворчих знань, умінь та навичок, які супроводжуються розповідями про художників, їх картин, композиційні та технічні засоби малювання, конструювання, ліплення та аплікації;
б) виховний – формування духовних і моральних загальнолюдських цінностей засобами образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва: любові до людини, батьків, оточуючого світу; чистоти помислів; поваги до старших, людей похилого віку; гордості за національних героїв, майстрів народного та образотворчого мистецтва; бажання допомогти один одному та ін.;
в) художньо-творчий – формування творчої фантазії, нестандартного мислення, індивідуальних якостей, які дозволяють дитині не сліпо наслідувати вказівки вчителя, а проявити особисті здібності і талант.
ІІІ. Обладнання та матеріали: - для вчителя:
а) образотворчий ряд (наочність, педагогічний малюнок на дошці, ТЗН);
б) літературний ряд (вірші, прислів’я, приказки, загадки)
в) музичний ряд (музика відповідно до теми)
- для учнів: приладдя відповідно до теми.
Очікуваний результат: (Це визначення змістовно- образного результату, який вчитель передбачає отримати від кожного учня в кінці уроку на певному етапі художньо-творчого завдання.
ІV. Хід уроку (комбінованого)
1. Організація уваги учнів (установка на сприймання) (на цьому етапі формуються ключові компетентності: уміння вчитися, організовувати робоче місце ).
2. Розповідь вчителя з елементами бесіди (формування загальнокультурної а саме ціннісно-смислової (здатність бачити та розуміти навколишній світ та орієнтуватися в ньому) і мистецької компетентностей).
3. Демонстрація наочних засобів навчання з паралельним коментарем, бесідою, обговоренням (на цьому етапі формується навчально-пізнавальна (ключова), мистецька, інформаційна компетентності).
4. Інструктаж (демонстраційний) (формування мистецької компетентності).
5. Практична, творча діяльність учнів ( формування мистецької, комунікативної (навички роботи у парі чи групі), соціальної (професійне самовизначення), креативної (досвід самовираження) компетентностей.
6. Аналіз та оцінка створених учнівських робіт (формування мистецької та комунікативної компетентностей).
Види уроків образотворчого мистецтва
· Уроки ознайомлення з мистецькими творами (учні ознайомлюються з окремими творами різних видів чи жанрів образотворчого мистецтва або цілими серіями цих творів);
· Уроки вивчення творчості художників (проводяться бесіди, лекції про творчий шлях одного або кількох митців);
· Уроки сприймання та оцінювання творів образотворчого мистецтва ( сприймання, аналіз та оцінка певного художнього твору або творів);
· Уроки оволодіння образотворчою грамотою (заняття з композиції, малювання з натури, за темами, оволодіння різними художніми техніками тощо);
· Уроки створення самостійних творчих робіт (втілення задуму учнів в оригінальних творчих роботах).
За структурою сучасні уроки образотворчого мистецтва здебільшого мають комбінований характер, дещо схожі між собою, але й відрізняються відповідно до певної теми або типу.
Основні типи уроку
· Теоретичний (бесіда про види та жанри образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва і творчість окремих митців;
· Комбінований (пояснення нового матеріалу з практичним закріпленням отриманих знань);
· Практичний (продовження практичного закріплення знань, набутих на інших уроках мистецтва);
·Екскурсія (відвідування музеїв, картинних галерей та виставок сучасних мистецтв);
· Милування (вихід на природу з метою спостереження краси оточуючого світу, запам’ятовування форм дерев, квітів та інших компонентів довкілля з подальшою практичною реалізацією побаченого у творчих малюнках).
Жанри уроків
Урок-гра, урок-екскурсія, урок-подорож, урок-казка, урок-дослід, урок-турнір, урок-вистава, урок-естафета, урок-панорама, урок-діалог, урок-концерт, урок-вернісаж тощо.
Сучасний урок – це урок, на якому створено реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня, що допомагає досягти високих результатів у навчанні.
На ефективність уроку мають великий вплив новітні інформаційні технології, що дозволяють розмістити навчальний зміст творчих дисциплін у мультимедійному середовищі.
Кваліфікаційні вимоги до вчителя предметів художньо-естетичного циклу
Вчитель повинен знати:
• вимоги державних документів про освіту, зокрема Законів України, Національної доктрини, концепцію 12-річної школи, концепцію художньо-естетичного виховання школярів, державних освітніх стандартів, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів;• сучасні інноваційні процеси і технології в освіті;
• сучасні вітчизняні та зарубіжні науково-педагогічні вимоги до художньо- естетичного розвитку школярів та основ національного виховання учнів у навчальних закладах;
• психологічні закономірності загального і художнього розвитку учнів;
• базові та варіативні навчальні програми з мистецтва для загальноосвітніх закладів;
• методику проведення уроків предметів;
• особливості інноваційних педагогічних технологій (інтерактивних, проектних тощо) порівняно з традиційним навчанням;
• специфіку організації самонавчання в галузі мистецтва та специфіку організації позаурочної, гурткової, клубної роботи;
• специфіку організації навчання та підготовку до роботи "в класах з поглибленими практичним і теоретичним вивченням художньої культури (для окремих спеціалізованих шкіл);
Вчитель повинен вміти:
• проводити уроки дотримуючись вимог навчальних програм;
• впроваджувати інноваційні технології викладання мистецтва;
• застосовувати сучасні аудіовізуальні засоби, мас медіа;
• діагностувати художньо-естетичний розвиток учнів. за критеріями оцінювання освітніх результатів, затверджених МОН України;
• аналізувати та оцінювати уроки (власні та своїх колег);
• добирати художні твори для проведення уроків - музичні, візуальні; образотворчі;
• самостійно працювати Із сучасних психолого-педагогічною літературою та мистецькі матеріали (фонохрестоматії, слайди, відео);
• організовувати позаурочну діяльність учнів.
Планування роботи вчителя
Вчитель веде таку документацію:
1. На затвердження директору школи вчитель подає двічі на рік календарно-тематичне планування, що здійснює на основі Державної програми.
2. До кожного уроку, згідно з календарно-тематичним плануванням, готує поурочний план, ураховуючи особливості розвитку учнів кожного класу.
3. Аналізує та узагальнює річні навчальні досягнення учнів.
4. Двічі на рік проводить діагностику художньо-естетичного розвитку учнів 5-7 класів та готує аналітичний самоконтроль.
5. Планує позаурочну виховну роботу в напрямку образотворчого мистецтва, художньої культури (згідно із річним планом роботи школи).
6. Готує супроводжуючи додаткові матеріали до уроків:
Наочні матеріали - схеми, плакати;
- комп'ютерні слайди;
- репродукції картин, скульптур, споруд;
- портрети видатних діячів мистецтва, культури.
- Відеотеку, фонохрестоматію тощо.
Роздаткові матеріали для уроків художньої культури:
- тести до тематичного оцінювання /різнорівневі
- тести та питання до індивідуального письмового опитування; питання до самостійних робіт, семінарів-практикумів, конференцій;
- картки із схемами, таблицями;
- уривки художніх творів, поезій, історичних подій тощо.
7. Розробляє сценарії виховних заходів /згідно із планом школи/.
8. Розробляє плани-конспекти відкритих уроків.
9. Узагальнює досвід роботи та готує опис власного педагогічного досвіду /у разі підвищення атестаційної категорії на вищу або отримання педагогічного звання "вчитель-методист"/
Календарно-тематичне планування вчитель здійснює за такою орієнтовною схемою
Тема розділу
Твори | |||||||
№ | Дата | Тема | Пере- | Теоретичний | Орієнтовний | що інтегрують | Д/з |
п/п | уроку | уроку | вірка | матеріал для | практичні та | навчальний процес | |
знань | засвоєння | творчі завдання |
До кожного уроку вчитель готує:
технічне забезпечення уроку /для слухання музики, демонстрації відео, перегляду слайдів, комп'ютерних презентацій та проектів/;
-додаткову літературу /інформаційні джерела, твори літератури, довідники, енциклопедії, періодичні видання/;
- роздатковий матеріал;
- наочність /репродукції, портрети, художній вернісаж із дитячих робіт, виставку робіт декоративно-ужиткового мистецтва, схеми, таблиці, комп'ютерні схеми/ та інші матеріали.
Види перевірки знань:
Усні форми: - фронтальне опитування (колективне); - індивідуальне та групове опитування; - « продовжити речення»; - «10 запитань»; - роздуми; - доповіді; - взаємоопитування |
Творчі форми - художнє читання; - інсценування уривку твору, пісні; - /пантоміма - невербальна -вербальна/; - дискусія; - мозаїка; - створення індивідуальних або групових кросвордів, віршів, творів); - відгадування кросвордів, загадок; - мозковий штурм; „ - захист проекту |
Письмові Форми: - тестові запитання - різиорівневі завдання (на картках); - групові завдання; - написання міні-твору; - складання схем, графіків; - самоопитування; - диктант |
Урок в системі проблемного навчання спрямований /за технологією розвивальної освіти/ на активне одержання знань, розвиток дослідницької чи пізнавальної діяльності, залучення дітей до творчості, Обов'язковими компонентами уроку є:
• ставлення завдань в цікавих формах, створення проблемної ситуації;
• організація пошукових дій учнів, які працюють над обраною проблемою;
• спрямування дій на самостійну роботу учнів /пошук гіпотез, джерел Інформації, прийняття рішення/.
Урок з технології особистісно-оріснтовного навчання спрямований на визначення життєвого досвіду учнів, їх здібностей, Інтересів, формування позитивної мотивації до пізнавальної діяльності й потреби в самопізнанні, саморегуляції, самозахисту.
Обов'язковим для такого уроку є такі етапи:
Вчитель подає можливі варіанти І способи виконання діяльності, учні обирають спосіб фіксації нового матеріалу та способи виконання завдань на уроці та варіанти домашнього завдання.
Урок у технологіях розвивального навчання спрямований на розвиток усієї сукупності якостей особистості /знань, вмінь, навичок, способів розумових дій, самокерованих механізмів особистості емоційно-ціннісної та діяльнісно-практичних сфер).
Хід пізнання йде від учнів, вони спостерігають, порівнюють, групують, класифікують, роблять висновки, виводять закономірності. Відбувається колективний пошук, який керується вчителем. На уроці вчитель створює педагогічні ситуації, в ході яких учень проявляє ініціативу, самостійність. Урок мас гнучку структуру, яка є насичена, пізнавально-значущим та проблемним змістом, використовується наочність, диференційні та творчі завдання.
Урок у технологіях інтерактивного навчання спрямований на розвиток спілкування, в ході якого відбувається взаємовплив учнів один на одного. В ході спілкування, діяльності учнів, що стає видом активності, учні розвивають свою особистість.
Обов'язковим для такого уроку є:
- залучення всіх учнів до роботи; стимулювання до активності в роботі та організація продуктивної роботи в малих групах;
- Стимулювання до активності в роботі та орієнтації продуктивної роботи в малих групах; -підготовленість приміщення та дотримання регламенту використання 1-2
інтерактивних прийомів роботи.
Нетрадиційні типи уроків. До цих типів уроків можна віднести:
уроки-ігри (ділові, рольові, мистецькі);
уроки-сценарії (за прикладом ТУ-програм);
уроки-пошуки (із організацією самостійної роботи учнів). Наведемо декілька прикладів нестандартних уроків художньої культури.
Використання міжпредметних зв'язків для «активізації» методів навчання
А) засобами образотворчого мистецтва з використанням таких його форм і прийомів:
• рекламний буклет; | • підвісна скульптура; | • Ілюстрація; |
• географічна карта; | • агітаційний аспект; | * слайди; |
• комікси; | • малюнок; | • емблеми; |
* лозунги; | • фотомонтаж; | • орігамі; |
• ребуси; | • колаж; | • вітражі; |
• жива композиція; | • герб; | • шарж; |
• дротяна структура; | • оранжувальні | • силует; |
• настінний живопис; | композиції; | * словник у малюнках; |
• мозаїчні малюнки; | • панорама; | • сюжетні ролики; |
• фотографія | • драпіровка; | • моделювання |
б) засобами інсценізації: |
||
* постановка п'єси; | • інтерв'ю; | • сценка-жарт; |
• пантоміма; | • читання за ролями; | * ревізійна пародія; |
• лялькова виставка; | * рольова гра; | • німий фільм; |
• діафільм; | • театр тіней; | • відео виступ |
: • відеофільм | * зміна кінця п'єси | |
в) засобами дослідження; |
||
' перепис; | * анкетування; | • колекціонування; |
• екскурсія; | • тестування; | • дослідження подій; |
• виставка; | • діаграми; | * альбом для вирізок; |
• таблиці; | • обґрунтування гіпотези | • практичне завдання |
• огляд |
г) засобами музики:
рекламна пісенька; | віршування; | порівняння пісень; |
складання пісні | пісенна інсценізація | написання мелодії до вірша |
д) засобами гри:
• Імітація; • знайомство; • головоломки | дилеми моральності; кросворди | настільні Ігри; ребуси |
е) засобами писемної творчості:
• акровірш; | • написання листа; | • перелік; |
• написи; | • байка; | • опис; |
• репортаж; | • віршування; | • нарис; * |
• притча; | * відгук; | • розповідь; |
* перефразування; | • закінчення речень; | • прес-реліз; |
• тести; | • аналіз подій; | • твір; |
• логічне обміркування | * пошук слів | • аналіз розповіді; |
• проведення аналогій |
• зіпсований телефон; • обговорення в малих групах; запитання та відповіді; колективне обговорення | • дебати; • лекція; • декламування; • озвучування фільму | • «круглий слій»; монолог; • діалог; • усне повідомлення; прес-конференція |